Helaas (of gelukkig) zit de zomervakantie er al weer op. In elk geval voor Midden-Nederland. Heb jij nog 1 of 2 weken vakantie te gaan? Geniet er van! In die laatste week van de vakantie komt de onvermijdelijke lesvoorbereiding weer om de hoek kijken. Wat ga ik de eerste les doen? Een rondje vakantieverhalen? Of vakantiefoto's delen? Doe het dit jaar 'hip' en maak een digitale vakantie-GIS-kaart met je klas. En dan bedoel ik geen ansichtkaart, maar een simpele GIS-kaart waaraan iedere leerling zijn bijdrage levert. Binnen 5 minuten maakt de hele klas een kaart met daarop alle vakantiebestemmingen, waar je vervolgens als docent een klassenvraaggesprek over kunt houden. WAT zien we hier? WAAR is iedereen geweest? WAAROM DAAR? WAAROM niet in die en die gebieden? Daarna kun je lekker doorvragen naar redenen waarom mensen juist naar bepaalde gebieden wel gaan (bekendheid, bereikbaarheid, betaalbaar) en juist niet naar andere (conflictgebieden). Heerlijk verantwoorde Aardrijkskunde! En nog met gebruik van een echt digitale kaart ook! Nodig:
Voorbereiding:
In de les:
Tot slot: Zeemaps.com kaarten kun je natuurlijk voor veel meer opdrachten/onderwerpen gebruiken. Ik gebruik de kaart ook in mijn mentorklas (1e klas) in een van de eerste lessen. Ik laat leerlingen een marker bij hun huis plaatsen, en ze intypen hoe ze naar school gaan (fiets, tram, bus, metro). Zo zien leerlingen gelijk waar hun nieuwe klasgenootjes wonen (en is het wellicht makkelijker samen-reis-afspraken te maken...). Deel vooral jouw creatieve toepassing en/of je ervaring met de vakantie-GIS-kaart :) Hieronder zie je 3 voorbeelden van vakantie-GIS-kaarten van mijn 2e-klassen van vorig schooljaar.
2 Reacties
|
AuteurMevrouw Huizinga voor mijn leerlingen, Annika voor de rest. Sinds 3 jaar gepassioneerd docente Aardrijkskunde, met een iPad! Archieven
November 2016
|