![]() Mijn goede voornemen voor dit jaar is/was: leren goed digitaal orde houden. De eerste vraag die nu bij jou als lezer opkomt is zeker: waarin verschilt digitaal orde houden van gewoon orde houden? Je geeft al 3 jaar lang les, met orde houden zit het toch wel goed? Ja, natuurlijk, nou, misschien, niet altijd... Allereerst ben ik eens nagegaan waarin een les met een iPad verschilt van een les zonder:
Vervolgens ben ik eens de literatuur van de lerarenopleiding ingedoken: Veiligheid, voorspelbaarheid en regelmaat, dat zijn de key ingredients van het klassenmanagement. De leerling moet weten waar hij/zij aan toe is, de docent reageert voorspelbaar, regels en grenzen zijn bekend. Op de lerarenopleiding maak je als beginnend docent een interventieladder, waarmee je gaat oefenen in de klas om de werksfeer goed te krijgen en te houden. Ook wordt je op het hart gedrukt om vooral niet te dreigen met straf, want dat werkt averechts. Met deze wijsheden in pacht ben ik aan de slag gegaan. Wat wil ik wel, wat niet? Ik wil wel dat leerlingen de voordelen van internet kunnen gebruiken in de klas, dus wel slim&snel informatie kunnen Googlen, wel Google Maps, Streetview, Buienradar, noem maar op gebruiken op het moment dat zij menen dat nodig te zijn (zelfredzaam zijn), maar ik wil niet dat er gechat wordt, niet dat er spelletjes gespeeld worden en niet dat er antwoorden rondgestuurd worden naar parallelklassen. Mijn nieuwe digitale regels:
Zoals geldt voor alle nieuwe dingen, minimaal 6 weken volhouden, en daarna evalueren of het zo werkt of niet. Leerlingen en docent moeten aan nieuwe regels wennen, daarna treedt er (pas) gewenning op. Tips van collega’s Natuurlijk ben ik niet de enige docent die experimenteert met digitale regels en trucjes. Hieronder een beknopte opsomming van tip die ik in de personeelskamer en van collega's tijdens de bootcamps van de iScholenGroep gehoord heb.
Op een mooi jaar zonder digitale orde problemen!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurMevrouw Huizinga voor mijn leerlingen, Annika voor de rest. Sinds 3 jaar gepassioneerd docente Aardrijkskunde, met een iPad! Archieven
November 2016
|