Eind januari schreef ik een weblog over digitaal orde houden in de klas. Ik stelde me toen de volgende 4 doelen:
Sinds 23 augustus, de eerste schooldag van dit schooljaar, experimenteer ik met het iPad-stoplicht. Twee gekleurde A4-tjes met daarop de afbeelding van een iPad tegen elkaar geplakt: staat het stoplicht op rood, dan zijn de iPads dicht/uit/weg, staat het stoplicht op groen, dan mag de iPad gebruikt worden. Hiermee probeer ik vooral doel 3 en 4 bereiken. Zoals voor elke verandering geldt, je moet het minimaal 6 weken volhouden om te testen of het werkt of niet. Die 6 weken zijn inmiddels voorbij, in 2 klassen (1e en 2e klas) heb ik een korte enquete afgenomen onder de leerlingen, waarin ik hen vroeg wat zij van het stoplicht vinden, wat ze goed en minder goed eraan vinden en of ze nog tips voor mij hebben. De resultaten: Leerlingen vinden het stoplicht handig in gebruik, en duidelijk ‘Ik vind het heel goed werken, want andere leraren moeten duizend keer zeggen dat de iPad weg moet en nu gaat het in 1 keer’. Leerlingen geven aan dat er nu beduidend minder spelletjes tijdens de les gespeeld worden, omdat het duidelijk is dat dit van je verwacht wordt. Wel geven leerlingen aan dat de docent (ik dus) soms vergeet het stoplicht om te draaien, vooral van rood naar groen. Daardoor verliest het stoplicht wat geloofwaardigheid. In de 2e klas vindt een klein groepje leerlingen het stoplicht kinderachtig ‘Ik ben intellectueel genoeg om zelf te bepalen wanneer ik m’n iPad kan gebruiken en wanneer niet. Zij stellen voor om de kleur oranje toe te voegen. Bij oranje bepaald de docent hoe de leerlingen de iPad inzetten, bij groen bepalen de leerlingen dat zelf. Tijdens de iScholenDag2016 TeachMeet op 29 september heb ik de resultaten van dit experiment gepresenteerd. Bekijk hier de presentatie. Conclusie: Als docent ben ik heel tevreden met het stoplicht, het doel 3 en 4 bereik ik nu veel makkelijker. Binnen een halve minuut zijn alle iPads dicht/uit/weg en kan ik met m’n verhaal beginnen, heerlijk! Wel realiseer ik me dat het stoplicht vooral in de laagste klassen goed werkt, en dat je er in de bovenbouw niet mee aan hoeft komen zetten… Oproep: Digitaal orde houden, hoe doe jij dat? Ik ben benieuwd!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
AuteurMevrouw Huizinga voor mijn leerlingen, Annika voor de rest. Sinds 3 jaar gepassioneerd docente Aardrijkskunde, met een iPad! Archieven
November 2016
|