Docent Aardrijkskunde van het jaar 2017
Ik voel me enorm vereerd dat ik genomineerd ben als Docent Aardrijkskunde van het jaar 2017 door de KNAG (Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap).
De nominatie luidt:
'Annika maakt het verschil, zowel als docent als in het vakgebied. Als beginnend nieuwkomer heeft ze in korte tijd veel voor elkaar gekregen op school. Ze pakt zaken professioneel aan door goed na te denken over lesdoelen en lesopbouw en dit ook uit te voeren en steeds verder te verbeteren.
Zij is de meeste toonaangevende docent sinds op het Erasmiaans Gymnasium de iPad is ingevoerd in lessen. Actief maakt zij daar gebruik van, met apps als Google Streetview waardoor leerlingen direct kunnen zien waar iets over gaat. Annika gebruikt de iPad echt als toevoeging in de les, en niet als ‘boek achter glas’ zoals sommige andere docenten dat doen. Haar enthousiasme straalt uit op de leerlingen. Ze neemt de leerlingen serieus, ze hanteert een hoge standaard en ze verwacht dat ook van de leerlingen. Leerlingen vinden het geweldig en krijgen meer zin in aardrijkskunde. Het vak aardrijkskunde wordt substantieel vaker gekozen dan voorheen op deze school, en dat heeft alles te maken met de inzet en het enthousiasme van Annika.
Met haar daadkracht heeft Annika ook verschillende initiatieven tot uitvoering weten te brengen. Zo gaat ze jaarlijks met de eerste klas naar het Geofort, is er een excursieonderdeel over vulkanisme bij de excursie naar Trier, een Rotterdam tweedaagse voor de derde klas en gaat de vierde klas naar de Waterdag in Wageningen. Echt niet elke nieuwkomer op school krijgt in zo’n korte tijd zo veel voor elkaar!
Daarnaast is ze bezig om aardrijkskunde- en ICT-lessen in cursusvorm te ontwikkelen op iTunes U en maakt ze zelf interactieve iBooks als lesmateriaal. Annika houdt ook een blog bij, www.tabletindeklas.nl, waarop zij haar ervaringen als docent deelt en tips geeft om het gebruik van tablets in de lessen te integreren.'
Informatie over mijn drie genomineerde AK-docenten-collega's vind je op http://geografie.nl/stemmen. Ook kun je hier je stem uitbrengen, dank alvast :)
De nominatie luidt:
'Annika maakt het verschil, zowel als docent als in het vakgebied. Als beginnend nieuwkomer heeft ze in korte tijd veel voor elkaar gekregen op school. Ze pakt zaken professioneel aan door goed na te denken over lesdoelen en lesopbouw en dit ook uit te voeren en steeds verder te verbeteren.
Zij is de meeste toonaangevende docent sinds op het Erasmiaans Gymnasium de iPad is ingevoerd in lessen. Actief maakt zij daar gebruik van, met apps als Google Streetview waardoor leerlingen direct kunnen zien waar iets over gaat. Annika gebruikt de iPad echt als toevoeging in de les, en niet als ‘boek achter glas’ zoals sommige andere docenten dat doen. Haar enthousiasme straalt uit op de leerlingen. Ze neemt de leerlingen serieus, ze hanteert een hoge standaard en ze verwacht dat ook van de leerlingen. Leerlingen vinden het geweldig en krijgen meer zin in aardrijkskunde. Het vak aardrijkskunde wordt substantieel vaker gekozen dan voorheen op deze school, en dat heeft alles te maken met de inzet en het enthousiasme van Annika.
Met haar daadkracht heeft Annika ook verschillende initiatieven tot uitvoering weten te brengen. Zo gaat ze jaarlijks met de eerste klas naar het Geofort, is er een excursieonderdeel over vulkanisme bij de excursie naar Trier, een Rotterdam tweedaagse voor de derde klas en gaat de vierde klas naar de Waterdag in Wageningen. Echt niet elke nieuwkomer op school krijgt in zo’n korte tijd zo veel voor elkaar!
Daarnaast is ze bezig om aardrijkskunde- en ICT-lessen in cursusvorm te ontwikkelen op iTunes U en maakt ze zelf interactieve iBooks als lesmateriaal. Annika houdt ook een blog bij, www.tabletindeklas.nl, waarop zij haar ervaringen als docent deelt en tips geeft om het gebruik van tablets in de lessen te integreren.'
Informatie over mijn drie genomineerde AK-docenten-collega's vind je op http://geografie.nl/stemmen. Ook kun je hier je stem uitbrengen, dank alvast :)
Genomineerd: Annika Huizinga from KNAG on Vimeo.
IsCHOLENPRIJS 2016
In september dit jaar ben ik voorgedragen voor de iScholenPrijs, de jaarlijkse prijs van de iScholenGroep voor docenten die een opmerkelijke prestatie geleverd hebben op het gebied van ICT in het onderwijs.
De nominatie luidde:
'Annika geeft aardrijkskunde en doet dat met volle overgave. Altijd is ze enthousiast op zoek naar de nieuwste mogelijkheden met apps om de les interessanter en leuker voor haar leerlingen te maken. Ze is constant bezig zichzelf te ontwikkelen door trainingen te volgen en met collega’s te netwerken. Als ze iets vindt, probeert ze het uit en deelt ze dat vervolgens met collega’s op haar webblog http://www.tabletindeklas.nl. Dit levert originele en frisse lesoplossingen op! Wat dacht je van een vulkaan onderzoeken in de klas met Augmented Reality, of veldwerk doen tijdens een digitale excursie? Aardrijkskunde is ineens onderdeel van de echte wereld en niet langer een boek en een atlas.'
Samen met twee collega-docenten uit het land heb ik om de eerste plaats gestreden. Helaas is deze aan mijn neus voorbij gegaan. De terechte winnaar is Martin Ringenaldus, docent Duits op het RGO Middelharnis. Op de site van de iSG lees je meer over de winnaar.
De nominatie luidde:
'Annika geeft aardrijkskunde en doet dat met volle overgave. Altijd is ze enthousiast op zoek naar de nieuwste mogelijkheden met apps om de les interessanter en leuker voor haar leerlingen te maken. Ze is constant bezig zichzelf te ontwikkelen door trainingen te volgen en met collega’s te netwerken. Als ze iets vindt, probeert ze het uit en deelt ze dat vervolgens met collega’s op haar webblog http://www.tabletindeklas.nl. Dit levert originele en frisse lesoplossingen op! Wat dacht je van een vulkaan onderzoeken in de klas met Augmented Reality, of veldwerk doen tijdens een digitale excursie? Aardrijkskunde is ineens onderdeel van de echte wereld en niet langer een boek en een atlas.'
Samen met twee collega-docenten uit het land heb ik om de eerste plaats gestreden. Helaas is deze aan mijn neus voorbij gegaan. De terechte winnaar is Martin Ringenaldus, docent Duits op het RGO Middelharnis. Op de site van de iSG lees je meer over de winnaar.